Redagowanie prac
Rozdział metodologiczny w pracy dyplomowej
Struktura pracy dyplomowej musi mieć odpowiednią proporcję między jej częściami: literaturową/teoretyczną, metodologiczną/metodyczną i empiryczną. Część literaturowa pozwala na pokazanie wiedzy autora oraz umiejętności doboru odpowiedniej literatury na temat pracy dyplomowej. Natomiast część metodologiczna/metodyczna jest ważna dla określenia założeń, które będą stosowane podczas badań oraz orientacji badawczej pracy dyplomowej. Twierdzenia naukowe mogą być uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych, dlatego po napisaniu rozdziału teoretycznego, należy napisać część metodologiczną, która składa się z problemów badawczych i budowy narzędzi badawczych.
Po co ta metodologia?
Metodologia jest bardzo ważna w badaniach naukowych i pisaniu prac dyplomowych, ponieważ umożliwia poprawne zaplanowanie i przeprowadzenie badań, a także umożliwia weryfikację uzyskanych wyników. Bez odpowiednio opracowanej i zastosowanej metodologii, trudno jest uzyskać wiarygodne wyniki badań. Dzięki metodologii badacz może określić, jakie metody badawcze i narzędzia będą najlepiej nadawały się do osiągnięcia celów badawczych, a także jakie kroki należy podjąć, aby badać rzeczywiste problemy w sposób skuteczny i efektywny. Wreszcie, zastosowanie metodologii umożliwia innym naukowcom i badaczom replikację przeprowadzonych badań w celu potwierdzenia ich wyników lub ich dalszej rozbudowy.
W trakcie pisania pracy naukowej, problemy badawcze pojawiają się w procesie analizowania literatury z danego dziedziny. Praca naukowa ma na celu uzupełnienie lub poprawienie teorii, a także przedstawienie praktycznych zastosowań nowo zdobytej wiedzy. Nauka dąży do poznania i zrozumienia rzeczywistości, co jest możliwe dzięki procesowi badawczemu. Aby ten proces był skuteczny, niezbędne jest wykorzystanie zasad i czynności badawczych metod naukowych, które pozwalają na wyjaśnienie wszelkich problemów oraz na zaproponowanie odpowiednich kierunków i sposobów przekształcenia rzeczywistości. Wybór konkretnej metody lub metod badawczych zależy od problemów naukowych, które trzeba rozwiązać. Dzięki zastosowaniu właściwych metod badawczych możliwe jest uzyskanie wyników naukowych, które stanowią podstawę do postawienia twierdzeń naukowych, poprawy teorii oraz wykorzystania nowych odkryć w praktyce.
Definicje pojęć metodologicznych
Metoda jest to konkretny sposób, który pozwala na osiągnięcie określonego celu, w tym przypadku celu poznawczego. Jest to określony zestaw kroków, zasad, narzędzi czy procedur, które mają pomóc w rozwiązaniu problemu badawczego, zrozumieniu zjawiska czy poznaniu danego obszaru wiedzy. Metody naukowe są niezwykle istotne w prowadzeniu badań naukowych, ponieważ to dzięki nim możliwe jest przeprowadzenie systematycznych i obiektywnych badań oraz weryfikacja teorii i hipotez. W zależności od rodzaju badania oraz celu, naukowcy mogą stosować różne metody badawcze, takie jak obserwacje, eksperymenty, analizę dokumentów czy badania ankietowe.
Metody naukowe są niezbędne w procesie badawczym, gdyż pozwalają na osiągnięcie celu poprzez zorganizowane i uporządkowane działania, które mają na celu odpowiedzenie na zadane pytania lub rozwiązanie problemu badawczego. Są to sekwencje czynności, które są podejmowane w określonym porządku i zgodnie z określonymi zasadami. Dzięki temu metody naukowe pozwalają na uzyskanie wyników badań, które są obiektywne i zobiektywizowane.
Metody badawcze są także wykorzystywane w celu wyjaśnienia zjawisk lub procesów, które występują w rzeczywistości. W tym celu stosowane są różne techniki badawcze oraz narzędzia badawcze, które pozwalają na zbieranie, analizowanie i interpretowanie danych. Są to m.in. standardy, zasady, procedury oraz sposoby przetwarzania danych.
Ważnym aspektem metod naukowych jest ich racjonalne i systematyczne podejście, które zapewnia dokładność i precyzję wyników badań. Metody te pozwalają na weryfikację hipotez oraz teorii naukowych, co prowadzi do postępu w dziedzinach naukowych i umożliwia rozwój wiedzy.
Metodologia stanowi niezwykle istotny element procesu badawczego, który pomaga w organizacji pracy i osiągnięciu celów badawczych. W ramach metodologii określa się zasady i procedury prowadzenia badań, a także wybiera się narzędzia badawcze i techniki, które będą stosowane podczas procesu badawczego. Opracowanie odpowiedniej metodologii jest niezbędne, aby praca naukowa była spójna pod względem merytorycznym i pozwoliła na uzyskanie wiarygodnych wyników badań. Dzięki odpowiednio dobranym narzędziom badawczym i technikom, można wykazać się wiedzą i umiejętnościami w dziedzinie, którą się zajmuje, a także przyczynić się do rozwijania danego obszaru nauki. Metodologia umożliwia zdefiniowanie problemu badawczego oraz określenie celów badawczych, co pozwala na skuteczne i efektywne prowadzenie badań. W ten sposób możliwe jest uzyskanie wiarygodnych i rzetelnych wyników badań, co stanowi fundament dla dalszych prac badawczych oraz praktycznych zastosowań zdobytej wiedzy.
Część metodologiczna pracy dyplomowej
Opracowanie rozdziału metodologicznego w pracy naukowej jest kluczowe dla zapewnienia spójności i poprawności badania. Aby poprawnie przedstawić metodykę przeprowadzonych badań, autor musi wziąć pod uwagę szereg elementów.
Przede wszystkim, powinien on przedstawić przedmiot oraz cel swojego badania. Następnie, powinien zaprezentować problemy badawcze lub pytania badawcze, które stanowią podstawę całego procesu badawczego.
W przypadku badań, których celem jest ustalenie zależności między zmiennymi, autor powinien zawrzeć hipotezy badawcze. Z kolei w badaniach diagnostycznych lub opisowo-wyjaśniających, hipotezy te można pominąć.
Następnie, autor powinien dokładnie opisać zmienne (zależne i niezależne) oraz wskaźniki (empiryczne, definicyjne, inferencyjne) wykorzystane w badaniu.
Ważnym elementem rozdziału metodologicznego jest również przedstawienie metod i technik badawczych, jakimi posłużył się autor w swoim badaniu. Niezbędne jest również omówienie narzędzi badawczych oraz dokładne opisanie procedury badań, w tym organizacji badań, obszaru/terenu oraz przebiegu badań.
Ostatnim punktem, który powinien znaleźć się w rozdziale metodologicznym, jest prezentacja badanej populacji. Autor powinien dokładnie określić, gdzie i kiedy zostały przeprowadzone badania oraz scharakteryzować próbę badawczą oraz teren, na którym przeprowadzono badania.
Podsumowując, poprawne opracowanie rozdziału metodologicznego wymaga uwzględnienia wszystkich powyższych elementów, które są kluczowe dla zapewnienia poprawności i spójności całego procesu badawczego.
Podsumowująć:
- Przedmiot i cel badań,
- Problemy badawcze/pytania badawcze,
- Hipotezy badawcze
- Zmienne (zależne, niezależne) i wskaźniki
- Metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze,
- Procedurę badań: organizację badań, obszar/teren oraz przebieg badań, badaną populację
Przykładowa struktura rozdziału metodologicznego
ROZDZIAŁ II. Metodologiczne podstawy pracy (lub metodologia badań własnych)
2.1. Przedmiot i cel badań
- Przedstawienie tematu badań
- Wyjaśnienie celów i znaczenia badań
2.2. Problemy badawcze i hipotezy badawcze
- Wskazanie problemów badawczych
- Omówienie istniejących hipotez badawczych
- Uzasadnienie wyboru konkretnej hipotezy
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
- Omówienie metod badawczych (np. analiza dokumentów, badania ankietowe, badania terenowe)
- Wybór konkretnych technik i narzędzi badawczych (np. kwestionariusze, wywiady, obserwacje)
- Uzasadnienie wyboru konkretnych metod i narzędzi badawczych
2.4. Organizacja terenu badań
- Opis organizacji terenu badań
- Wyjaśnienie procedur badawczych na terenie badań
- Omówienie aspektów logistycznych
Przedmiot i cel badań
W rozdziale metodologicznym pracy naukowej istotnym elementem jest opis przedmiotu i celu badań. Przedmiot badań to temat, który ma zostać poddany analizie w ramach pracy dyplomowej. Aby przedmiot badań był odpowiednio zdefiniowany, należy wybrać dział lub subdziedzinę danego przedmiotu, na przykład: wychowanie przedszkolne, psychologia społeczna, socjologia miasta, filozofia klasyczna, reklama, promocja itd. Im bardziej szczegółowy przedmiot badań, tym łatwiej będzie napisać dobrą pracę licencjacką, magisterską czy inżynierską, ponieważ będzie ona wtedy bardziej zrozumiała i interesująca.
Natomiast celem badawczym jest to, co badacz ma zamiar osiągnąć poprzez realizację swoich badań. Cele badania powinny być związane z teoretycznym tłem problemu i wyrażać zamierzenia badacza, np. odkrycie, ujawnienie, poznanie, wyjaśnienie itd. W przypadku gdy jest to uzasadnione, w pracy naukowej można wyznaczyć więcej niż jeden cel.
W części „Przedmiot i cel badań” w pracy naukowej należy dokonać analizy porównawczej pojęć „przedmiot badań” oraz „cel/e badań”. Należy ujawnić przedmiot badań własnych i określić cel główny oraz cele szczegółowe badań. Analiza ta powinna prowadzić do wyboru odpowiedniego przedmiotu badań oraz określenia celów badań, co jest istotne dla prowadzenia skutecznych i celowych badań naukowych.
Problemy badawcze / pytania badawcze
Problemy badawcze/pytania badawcze (układ/plan szczegółowy):
Problemem badawczym jest to, co jeszcze do tej pory nie zostało odkryte lub zostało odkryte, ale niewystarczająco lub błędnie.
Na wstępie tego podrozdziału trzeba napisać czym są problemy badawcze i jakie istnieją rodzaje problemów badawczych (od strony definicji) – oczywiście na podstawie zalecanej literatury metodologicznej. Następnie należy uzupełnić te definicje przez ustalenie tego , jakie konkretnie problemy badawcze (problem ogólny i problemy szczegółowe) dotyczą Waszej pracy dyplomowej.
Problemy badawcze należy zapisywać w formie pytań formułowanych pod adresem badanej rzeczywistości. Dalej trzeba przedstawić konkretne pytania badawcze, na które chcecie otrzymać odpowiedź w pisanej przez Was pracy licencjackiej, magisterskiej czy też inżynierskiej.
Musicie wiedzieć, że postawione przez Was pytania badawcze, muszą wnosić coś nowego do wiedzy naukowej w zakresie tematyki badawczej. Należy sobie również zdawać sobie sprawę z faktu, że w przypadku badań jakościowych, pytania badawcze powinny odnosić się do tego, w jaki sposób osoby badane interpretują daną sferę rzeczywistości.
Pamiętajcie, że wytrwałe wyszukiwanie problemów badawczych, eksplorowanie i dociekanie jest zachowaniem godnym prawdziwego badacza. Postawa ta, umożliwia napotkanie trudności, które dotychczas nie znalazły rozwiązania, dzięki czemu można podjąć się badań naukowych w danym obszarze. Często dzieje się tak, że odnalezienie jednego problemu badawczego, ujawnia przed autorem pracy dyplomowej wiele innych problemów.
Zatem w ramach podsumowania, zdefiniowanie treści, określenie każdego problemu badawczego z osobna i zapisania w postaci pytania badawczego, pozwala na dostrzeżenie potencjalnych związków przyczynowo – skutkowych pomiędzy problemami. Prościej ujmując, rozwiązanie jednego problemu badawczego pozwala rozwiązać kolejny problem badawczy oraz ustalić rzędowość problemów ze względu na ich znaczenie dla osiągnięcia celu procesu naukowego.
Hipotezy, zmienne i wskaźniki
Hipotezy, zmienne i wskaźniki (układ/plan szczegółowy):
Zmienne w badaniach naukowych są pojęciami, które przyjmują różne wartości i mogą się zmieniać w zależności od warunków. Mogą to być np. wiek badanych osób, ilość spożywanych kalorii, czy też wynik jakiegoś testu. Zmienne dzieli się na dwie kategorie – zmienną zależną oraz zmienną niezależną. Zmienna zależna to ta, którą badacz chce zbadać i jest wynikiem wpływu innej zmiennej, czyli zmiennej niezależnej. Zmienną niezależną można kontrolować, a zmienną zależną chce się zmierzyć.
Hipotezy badawcze to wstępne założenia, które służą do wyjaśnienia pewnych zjawisk i stanowią odpowiedzi na pytania badawcze. Mogą być traktowane jako potencjalne rozwiązania dla problemów badawczych, które są przedmiotem zainteresowania badacza. W ramach procesu badawczego, hipotezy są testowane, aby sprawdzić ich zgodność z rzeczywistością i dowiedzieć, czy stanowią one adekwatne wyjaśnienia badanych zjawisk.
Ważną cechą hipotez jest ich precyzyjność i konkretność. Oznacza to, że powinny być one jasno sformułowane i odnosić się do konkretnej relacji między zmiennymi. Ponadto, hipotezy powinny być sprawdzalne, co oznacza, że istnieją metody, które pozwalają na ich weryfikację. Dzięki temu, badacz może zweryfikować poprawność swoich założeń i wniosków, które wynikają z badań.
Proces formułowania hipotez jest oparty na analizie literatury przedmiotu oraz własnych obserwacjach i wnioskach badacza. Hipotezy muszą być wynikiem przemyślanej refleksji i oparte na uzasadnionych argumentach, a nie jedynie wynikiem przypadku. Należy również pamiętać, że hipotezy są zawsze związane z dwiema zmiennymi – zmienną niezależną i zmienną zależną. Właśnie między nimi istnieją logiczne relacje, które należy wyrazić w formie nadającej się do testowania, aby umożliwić sprawdzenie ich prawdziwości.
Hipotezy powinny być konkretne i jasno sformułowane, tak aby możliwe było ich testowanie za pomocą dostępnych metod, np. testów statystycznych. Dlatego też hipotezy muszą zawierać wyraźny związek między zmienną zależną a zmienną niezależną, który będzie nadawał się do badania. Sprawdzanie hipotez jest istotne, ponieważ w badaniach naukowych chodzi o udowodnienie ich prawdziwości lub fałszywości.
Zmienna zależna i zmienna niezależna
Co to jest zmienna zależna i zmienna niezależna?:
Zmienna zależna jest jednym z ważnych pojęć w badaniach naukowych i oznacza ona wartość, która ulega zmianie w zależności od innych zmiennych. W kontekście badań naukowych zmienna zależna jest postrzegana jako wynik, którego zmienność jest wynikiem oddziaływania innych zmiennych, zwanych zmiennymi niezależnymi. Innymi słowy, zmienna zależna jest badaną cechą, której wartości są rejestrowane, aby określić, jakie zmiany następują w odpowiedzi na zmiany innych zmiennych.
Z kolei zmienna niezależna to zmienna, której wartości mogą wpłynąć na wartości innych zmiennych, w tym przypadku na wartości zmiennej zależnej. Zmienna niezależna jest postrzegana jako czynnik, który może wywierać wpływ na zmienność zmiennej zależnej i jest zwykle kontrolowana w badaniach naukowych w celu zrozumienia, jakie efekty wywołuje na wartości zmiennej zależnej.
W badaniach naukowych istnieje wiele różnych zmiennych niezależnych, które mogą wpłynąć na zmienną zależną, w tym czynniki fizyczne, emocjonalne, społeczne, psychologiczne i wiele innych. Zmienna niezależna jest kluczowym elementem badania naukowego, ponieważ umożliwia badaczom kontrolowanie innych czynników i określenie, które zmienny wpływają na zmienną zależną oraz w jaki sposób.
Podczas pisania pracy dyplomowej, ważnym elementem jest określenie przedmiotu badawczego oraz opisanie go zgodnie z rzeczywistością. Aby to zrobić, konieczne jest znalezienie zmiennych, które wpływają na kształtowanie się przedmiotu badawczego. Zmienne te mogą przyjmować różne wartości, na przykład w przypadku zmiennej „płeć” będą to wartości „dziewczynka” i „chłopiec”, natomiast w przypadku zmiennej „rozwój dziecka w wieku przedszkolnym” wartościami będą „rozwój fizyczny”, „motoryczny”, „rozwój procesów poznawczych”, „rozwój emocjonalny” i „społeczny”.
Wartości te, czyli dziewczynka, chłopiec, rozwój fizyczny, motoryczny itd. nazywamy wskaźnikami, ponieważ to właśnie one pozwalają na mierzenie i określanie konkretnych aspektów przedmiotu badawczego. Na przykład, w przypadku badania wpływu płci na wyniki w nauce, wskaźnikami będą wartości „dziewczynka” i „chłopiec”, które pozwalają na określenie, jaka część badanych jest dziewczynkami, a jaka chłopcami.
Ważnym elementem w określaniu zmiennych jest również ich klasyfikacja na zmienną niezależną oraz zmienną zależną. Zmienna niezależna to taka, która ma stały wpływ na inne zmienne, natomiast zmienna zależna zmienia się pod wpływem innych zmiennych, a jej wartości liczbowe rosną lub maleją w zależności od wartości innych zmiennych. Na przykład, jeśli badamy wpływ rodzaju diety na masę ciała, to rodzaj diety jest zmienną niezależną, ponieważ to on ma wpływ na masę ciała, która jest zmienną zależną.
Ważnym elementem w pracy dyplomowej jest również jasne i konkretnie sformułowanie hipotez badawczych, które są odpowiedziami na wcześniej postawione pytania badawcze. Hipotezy powinny być jasno sformułowane, konkretne i sprawdzalne za pomocą dostępnych metod badawczych. Konkretna hipoteza może mieć postać „Jeśli nastąpi zmiana w zmiennej niezależnej A, to spowoduje to zmianę w zmiennej zależnej B”.
Hipotezy badawcze
W jaki sposób opracowywać hipotezy badawcze?
Opracowywanie hipotez badawczych jest kluczowym etapem w procesie badawczym. Aby stworzyć hipotezę badawczą, należy najpierw zidentyfikować problem badawczy, czyli pytanie, na które chcemy znaleźć odpowiedź. Następnie należy przeprowadzić analizę literatury przedmiotu w celu uzyskania informacji na temat już istniejących badań na ten temat oraz poszukać danych i faktów dotyczących zjawiska, które chcemy zbadać.
Kolejnym krokiem jest określenie zmiennych, które będą analizowane w badaniu. Zmienna niezależna jest tą, która wpływa na zmienną zależną, natomiast zmienna zależna jest tą, która jest wynikiem działania zmiennej niezależnej. Następnie należy sformułować hipotezę badawczą w postaci zdania, w którym określamy związek między zmiennymi, np. „Jeśli wystąpi zmienna niezależna X, to spowoduje to zmianę zależnej zmiennej Y”.
Hipoteza powinna być jasno sformułowana i konkretne, odnoszące się do oczekiwanych związków między zmiennymi, a także powinna być możliwa do sprawdzenia za pomocą dostępnych metod badawczych, na przykład poprzez testowanie. Dodatkowo, hipotezy powinny wynikać z logicznych wniosków, a nie być przypadkowe.
Po sformułowaniu hipotezy badawczej należy przeprowadzić badanie, aby zbadać, czy hipoteza jest prawdziwa czy nie. Jeśli badanie potwierdza hipotezę, to możemy uznać, że mamy pewne zrozumienie zjawiska badanego przez nas. Jeśli natomiast badanie nie potwierdza hipotezy, to należy zmienić podejście lub sformułować nową hipotezę, która będzie lepiej odpowiadać na pytanie badawcze.
Najczęściej w badaniach formułuje się jedną hipotezę główną oraz wynikające z niej hipotezy szczegółowe, które są połączone z problemem badawczym. Istnieją trzy sposoby na wysuwanie hipotez naukowych.
Pierwszy sposób to wyprowadzenie hipotezy z innej dyscypliny naukowej lub przyjętej teorii poprzez parafrazę. W ten sposób badanie będzie prowadziło do potwierdzenia lub falsyfikacji teorii.
Drugi sposób to logiczne tłumaczenie faktów, czyli analiza relacji między wypowiedziami naukowymi a rzeczywistością. W ten sposób można wykryć anomalie lub osobliwości, które będą stanowić podstawę do sformułowania hipotez.
Trzeci sposób to akcentowanie intuicyjnego kojarzenia pojęć, wykorzystując metody heurystyczne, które pozwalają na stworzenie nowych pomysłów.
Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie badania wymagają formułowania hipotez badawczych. Są one szczególnie ważne w badaniach weryfikacyjnych, które mają na celu wyjaśnienie zależności między zjawiskami i weryfikację hipotezy wydedukowanej z teorii. Natomiast w badaniach typu rekonstruującego, czyli gdy badacz rekonstruuje/odtwarza badany fragment rzeczywistości, hipotezy nie są wymagane.
Metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze
Metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze (układ/plan szczegółowy)
Metoda badawcza to sposób rozwiązania konkretnego problemu badawczego. Natomiast technika badawcza to sposób zbierania danych, a narzędzia badawcze to konkretny sprzęt lub metody, które służą do pozyskania danych. W kontekście pracy dyplomowej, ważne jest opisanie metody, techniki i narzędzia, które zostały wykorzystane w badaniach, wraz z uzasadnieniem ich wyboru i omówieniem sposobu ich użycia w pracy badawczej.
Techniki badawcze muszą być dostosowane do wybranej metody badawczej. Wśród popularnych technik badań wymienić można eksperyment, wywiad, obserwację, ankietę, badanie dokumentów oraz techniki socjometryczne. W przypadku prac dyplomowych często stosowaną techniką badawczą jest ankieta.
Możliwe metody badawcze to sondaż diagnostyczny, eksperyment, studium indywidualnych przypadków oraz monografia. W pracy dyplomowej o charakterze projektowym lub monograficznym, można zastosować także metody porównawcze, narracyjne, biograficzne, spekulacyjne, historyczne i wiele innych.
Ważne jest, aby wybrane metody, techniki i narzędzia były adekwatne do tematu badawczego i celów pracy dyplomowej. Dlatego ważne jest, aby w opisie ich wyboru zawrzeć uzasadnienie i omówić sposób ich wykorzystania w badaniach.
Co należy dokładnie zawrzeć w podrozdziale „Metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze”?
W podrozdziale „Metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze” należy dokładnie opisać sposób, w jaki przeprowadziliśmy badania naukowe w naszej pracy dyplomowej. W tym celu powinniśmy omówić, jakie znaczenie ma stosowanie metod badawczych i technik badawczych w badaniach naukowych oraz przedstawić rodzaje metod badawczych, które istnieją zgodnie z zalecaną literaturą metodologiczną.
W kontekście naszej pracy dyplomowej, powinniśmy opisać metodę, którą zastosowaliśmy w badaniach oraz uzasadnić jej wybór. Powinniśmy wyjaśnić, czy nasza metoda jest zgodna z definicyjnym rozumieniem metody badań, a następnie podać definicję zastosowanej przez nas metody.
Następnie należy przedstawić techniki, które zastosowaliśmy w badaniach własnych, oraz ocenić, czy są one zgodne z definicyjnym rozumieniem technik badawczych. W tym miejscu warto podać definicje zastosowanych przez nas technik badawczych oraz wyjaśnić, czy techniki, których użyliśmy, odpowiadają dobranej przez nas metodzie badawczej.
Ważnym aspektem podrozdziału „Metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze” jest również opis wykorzystanych narzędzi badawczych i ich zgodność z zastosowanymi technikami badań. W tym celu powinniśmy scharakteryzować narzędzia, jakie wybraliśmy, przedstawić ich konstrukcje, wzory opracowań, rodzaje pytań, ilość itp.
Podsumowując, podrozdział „Metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze” powinien zawierać szczegółowy opis sposobu, w jaki przeprowadziliśmy badania naukowe w naszej pracy dyplomowej. Powinniśmy opisać użyte metody badawcze, techniki oraz narzędzia badawcze, a także uzasadnić ich wybór i zgodność z definicyjnym rozumieniem tych pojęć.
Procedura badań
Procedura badań (układ/plan szczegółowy):
W podrozdziale dotyczącym procedury badań należy opisać dokładnie organizację badań, w tym miejsce i czas, w którym zostały one przeprowadzone oraz badaną populację. Należy przedstawić charakterystykę badanej grupy lub instytucji, wskazując na metodyologiczne zasady doboru grup badawczych, takie jak skład i liczebność. W opisie trzeba również uwzględnić rodzaj doboru osób do badanej populacji oraz charakterystykę zebranego materiału badawczego.
Co należy dokładnie zawrzeć w tym podrozdziale?:
Oto szczegółowe informacje, które powinny być zawarte w podrozdziale dotyczącym procedury badań:
Obszar/teren badań: należy opisać, gdzie i kiedy badania zostały przeprowadzone oraz jaki był sposób przeprowadzenia badań. W tym punkcie powinno się również zawrzeć informacje o ewentualnych ograniczeniach i problemach, jakie napotkano podczas badań na tym obszarze.
Charakterystyka badanej instytucji lub grupy: trzeba dokładnie opisać, jakie kryteria wykorzystano do doboru badanej grupy oraz jakie były ich liczby i skład. W opisie należy też uwzględnić informacje dotyczące takich cech jak wiek, płeć, wykształcenie, status społeczny, itp.
Opis rodzaju doboru osób do badanej populacji: należy opisać, jakie kryteria zostały wykorzystane do doboru osób do badania i jakie były metody doboru. Można tu przywołać m.in. techniki losowania, wybierania osób z listy czy też metody „śnieżnego kuli”.
Charakterystyka zebranego materiału badawczego: należy przedstawić informacje na temat zebranych materiałów, takich jak dokumenty, zdjęcia, nagrania audio czy video oraz wyniki ankiet czy wywiadów. Trzeba dokładnie opisać, jakie metody i techniki zbierania danych zostały zastosowane.
Opis kolejnych faz badania: należy przedstawić informacje dotyczące etapów badania, wraz z określeniem czasu trwania i celami każdego z etapów. W tym punkcie powinno się też uwzględnić informacje o ewentualnych problemach, jakie pojawiły się na poszczególnych etapach badania oraz sposobach ich rozwiązania.
Warunki, w jakich przeprowadzono badanie: w tym punkcie należy opisać warunki, w jakich przeprowadzono badanie, takie jak miejsce, czas, temperatura, oświetlenie, hałas, itp. Ważne jest, aby opis ten był szczegółowy i dokładny, ponieważ warunki, w jakich przeprowadzono badanie, mogą mieć wpływ na wyniki badania.
Podsumowując, procedura badań to szczegółowy opis organizacji badań, obszaru/terenu, badanej populacji, metod doboru, materiałów badawczych, kolejnych faz badania oraz warunków, w jakich przeprowadzono badanie. Opis ten musi ściśle nawiązywać do celu i problemów badania.
TAGI
TAGS: BADANA POPULACJA, BUDOWA ROZDZIAŁÓW PRACY DYPLOMOWEJ, CEL BADAŃ, CO ZAWIERA ROZDZIAŁ METODOLOGICZNY PRACY DYPLOMOWEJ, CZEŚĆ METODOLOGICZNA PRACY INŻYNIERSKIEJ, CZEŚĆ METODOLOGICZNA PRACY LICENCJACKIEJ, CZEŚĆ METODOLOGICZNA PRACY MAGISTERSKIEJ, CZĘŚĆ TEORETYCZNA W PRACY DYPLOMOWEJ, EKSPERYMENT, ELEKTROFOREZA, HIPOTEZY BADAWCZE, JAK PISAĆ ROZDZIAŁ METODOLOGICZNY PRACY DYPLOMOWEJ, KONCEPTULIZACJA ZMIENNYCH, KONCPECJA ZMIENNYCH, KWESTIONARIUSZ ANKIETY, METODOLOGIA, METODOLOGIA BADAŃ, METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH, METODY BADAWCZE, METODY NAUKOWE, NARZĘDZIE BADAWCZE, OKREŚLENIE WSKAŹNIKÓW, ORGANIZACJA BADAŃ, ORGANIZACJA TERENU BADAŃ, PCR, PLAN SZCZEGÓŁOWY, PODROZDZIAŁY PRACY DYPLOMOWEJ, PORADY, PROBLEMY BADAWCZE, PROCEDURA BADAŃ, PRZEBIEG BADAŃ, PRZEDMIOT BADAŃ, PYTANIA BADAWCZE, ROZDZIAŁ METODOLOGICZNY, ROZDZIAŁY I PODROZDZIAŁY PRACY DYPLOMOWEJ, ROZDZIAŁY I PODROZDZIAŁY PRACY INŻYNIERSKIEJ, ROZDZIAŁY I PODROZDZIAŁY PRACY LICENCJACKIEJ, ROZDZIAŁY I PODROZDZIAŁY PRACY MAGISTERSKIEJ, ROZDZIAŁY PRACY DYPLOMOWEJ, SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY, STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ, STRUKTURA PRACY INŻYNIERSKIEJ, STRUKTURA PRACY LICENCJACKIEJ, STRUKTURA PRACY MAGISTERSKIEJ, STUDIUM INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW I MONOGRAFII, TECHNIKA ANALITYCZNA, TECHNIKI BADAWCZE, TEREN BADAŃ, UKŁAD SZCZEGÓŁOWY, WSKAŹNIKI BADAWCZE, WYWIAD EKSPERCKI, ZMIENNA NIEZALEŻNA, ZMIENNA ZALEŻNA, ZMIENNE BADWCZE
Czytaj dalej: Rozdział empiryczny w pracy dyplomowej